Teachmeet NKUL 2024

18.07.2024

Rundt 700 av deltakerne på NKUL fylte opp både stoler og trappetrinn i den ikoniske «sirkusmanesjen» på Samfundet i Trondheim. Snart kunne en svært opplagt Lars J. Liknes ønske velkommen til Teachmeet.

Et arrangement der lærere på forhånd hadde meldt inn at de var interesserte i å dele gode tips og velmente tanker med publikum. Enten som et innlegg på to eller fem minutter, og der et digitalisert lykkehjul ordnet navn og rekkefølge på de som fikk komme opp på scenen og dele. Det ble nok en fin seanse med mange kjente fjes, men også noen debutanter.

Magnus Nohr fikk lykkehjulet på sin side og fikk både et 2 minutters og et 5 minutters innlegg på rappen. Han demonstrerte bl.a. hvordan KI kan understøtte læring i praksis og var som alltid praksisnær og konkret i sine tips til tilhørerene. Øyvind Opheim Rise fra Knappskog skole benyttet anledningen til å slå et slag for alt det spennende man kan få til med green screen. Et stort grønt lerret eller en grønnmalt vegg er alt som trengs. – Veldig kult. Du kan for eksempel gå på månen.

Jone Nyborg fra NDLA viste hvordan man ved hjelp av transkribering kunne få tekstet små filmer som man hadde spilt inn. Marianne Hagelia fra Høgskolen i Østfold var også innom Teachmeet-scenen, med noen nyttige tips fra den digitale verden. Gitte Gjersdal fra Voksenopplæringen i Nydalen var på sitt første NKUL for ti år siden, og debuterte samtidig på det aller første Teachmeet-arrangementet. Ti år senere var hun tilbake på scenen sammen med kollega Andreas Siljeholt Høidal, som var på sitt aller første NKUL. Og i likhet med Gjersdal benyttet han også sjansen til å stupe ut i det. Sammen snakket de om et pilotprosjekt for ukrainere som hadde kommet noe bakpå i norskopplæringen.

Gry Jacobsen er lærer på Grimstad ungdomsskole, skolebibliotekar, engasjert i kommunale prosjekter, samt programutvikler på Universitetet i Agder. Hun er også forfatter av spennende bøker, spesielt myntet på ungdom. Og mest av alt er hun opptatt av å dele med andre det hun har bygd opp i sitt eget univers. Du finner det på gryjacobsen.com – Bruk det. Jeg har selv fått så mye fint fra andre. Nå er det min tur til å gi tilbake, sa den svært språkinteresserte og digitalt kompetente læreren fra Sørlandet, fra scenen i Studentersamfundet.

Innlegget til Simen Spurkland tok tilhørerne med på en liten reise i NKULs 30-årige historie. Han presenterte programtitler som: «Trådløs eller håndholdt mikrofon - venn eller fiende?» Hvilket år var det? Og denne svært aktuelle fra tidlig på 2000-tallet: «Control V Control C - ikke all plagiering er juks». Da kan man trygt si at stemningen steg til nye høyder i den fullsatte salen. Før han fulgte opp: «Jeg har jobbet som lærer i 24 år, og jobbet digitalt omtrent like lenge. Det er akkurat disse digitale verktøyene som gjør meg i stand til å være en bedre lærer. Tar man det fra meg, kommer jeg til å slutte i jobben min.»

På det aller første Teachmeet under NKUL, tilbake i 2014, var Spurkland også med. Da snakket han om sine to favoritt-apper i klasserommet. Det var Two Eyes og Two Feet.

«De er like store favoritter ti år senere. For det jeg gjør aller mest, er å gå rundt i klasserommet og utnytte den tiden jeg har, for å skape relasjon til hver enkelt elev. Der digitale verktøy gjør meg bedre i stand til å se prosessen. Hver elev er unik. Hva som er elevens beste, er det sentrale spørsmålet i all undervisning. Uansett hvilke verktøy du velger, må du svare på det spørsmålet. På vegne av hver enkelt elev. Hver eneste dag. Det er jobben vår!»

Kilde: Skolemagasinet 2-24